Як чат-бот СВОЇ допоміг боротися з дезінформацією в Смідинській громаді на початку великої війни

#Цифрогерої – спеціальна рубрика Програми EGAP, що відкриватиме обличчя цифровізації. Цифрогерої – це CDTO, волонтери, члени молодіжних рад, переселенці та активні жителі громад, які рухають країну вперед своєю хоробрістю, великим серцем та креативними підходами. А допомагають їм у тому електронні інструменти та сервіси.

Оксана Піцик очолює Смідинську громаду на Волині від 2017 року. До того жінка була педагогинею, а також працювала в ГО, спрямованих на підтримку молодіжної політики.

 

null

24 лютого 2022 року застало пані Оксану в Луцьку, де вона перебувала з робочим візитом. Тоді першою думкою жінки було, як дістатися додому, та чи впораються без неї діти, сім'я та її громада.

 

«Перших два тижні я майже не спала. Очільників/ць громад додали до безлічі чатів, де ми мали щогодини звітувати про поточну ситуацію: тихо чи ні. Уночі могли робити це й раз на пів години»,– розповідає пані Оксана.

null

Великим викликом у перші місяці стала неконтрольована кількість дезінформації, що ширилася селом за лічені години. 

Ця і наступні світлини: http://bit.ly/3LKBuBC (джерело).

 

«Якось до мене в кабінет зайшла людина й каже: "Прорвали білоруський кордон!". Я сиджу в шоці, в мене на прийомі люди. Відповідаю:"Де? Усі чати мовчать!". За дві години я побачила, як почало виїжджати все село. Близько двох тисяч жителів, більшість із яких – жінки та діти, зібралися втікати лише тому, що повірили в фейк», – говорить Оксана.

null

Тоді в Смідині зрозуміли, що потрібно терміново наповнювати місцевий медіапростір інформацією з перевірених джерел. Звернулися до чат-боту СВОЇ, який запустили ще до повномасштабного вторгнення:

 

«Сторінка громади у Facebook має гарні охоплення, тож я почала виходити в прямі ефіри. Спочатку двічі на день, пізніше – ввечері близько 20:00. Щоразу зверталася до людей: якщо ви прагнете отримувати якісну та правдиву інформацію, підключайтеся до чат-боту СВОЇ. Охочі залишали свої номери телефонів у коментарях, а далі ми вже приєднували їх до чат-боту – у Viber або Telegram».

null

Нагадуємо, що чат-бот СВОЇ – це інструмент із концепцією «громада в смартфоні», за допомогою якої жителі можуть отримувати актуальні новини та інформацію про муніципалітет та послуги, голосувати в опитуваннях, підтримувати проєкти громадського бюджету або записатися до е-черги.

Від 24 лютого єдиною системою оповіщення про повітряну тривогу в громаді були церковні дзвони. Але проблема була в тому, що вони долинали не до всіх жителів. Тож у чат-боті СВОЇ з'явилася функція push-повідомлень, які приходили на телефон усім користувачам.

Населення Смідинської громади налічує 4 тисячі мешканців. Із них – 800, а отже, майже 25%, є користувачами чат-боту СВОЇ. Також долучаються жителі й інших громад на Волині, які наразі не підключені до сервісу.

 

null

«Пам'ятаю, як після ефірів нам почали телефонувати люди з сусідніх громад – просили підключити їх та розповісти, як користуватися чат-ботом. Пізніше ми зробили декілька відео, в якому все покроково розповідали», – каже пані Оксана.

Іще одним лайфхаком, як підключити мешканців до сервісу, став банк номерів, який раніше використовували для місцевої смс-розсилки. Повідомлення містили до 60 символів та призначалися для поширення коротких анонсів та новин.

Зараз громада використовує чат-бот СВОЇ як своєрідну дошку оголошень. До прикладу, це може бути повідомлення про виїзний прийом адміністратора ЦНАП в одному з населених пунктів або ж нагадування зареєструвати свої земельні ділянки тим, хто цього ще не зробив.

 

null

«Якщо ви вмієте користуватися Facebook, то легко опануєте й чат-бот СВОЇ. Просто не потрібно цього боятися!», – говорить наша героїня.

Нині Смідинська громада є однією з лідерок цифровізації в регіоні. Тут одними з перших протестували інструмент електронного голосування за проєкти Громадського бюджету на Платформі EDEM, відкрили молодіжний хаб та повністю перевели школи на систему е-щоденників та журналів. 

Також громада успішно впровадила політику декомунізації з допомогою е-інструментів – зараз перейменовано 100% вулиць, які раніше носили імена радянських псевдогероїв.

 

null

А восени у Смідині відкрили сучасний Дія.Центр, де можна отримати близько двохсот адміністративних послуг за найвищими стандартами. 

І це не дивно, адже суперсила Смідинської громади та її очільниці – в упертості, відкритості та бажанні змінювати систему. Оксана жартує, що часто робить перевірки на місцях без попередження: «Коли я приїжджаю до місцевої бібліотеки, працівникам це не дуже до вподоби. Бувало таке, коли бігли з віником прямо переді мною та замітали павуків». 

Жінка впевнена – без зміни радянського мислення, застарілих підходів та невмотивованих працівників неможливо рухатися до змін. 

 

null

 

У 2019 році пані Оксана мала робочий візит до Канади. Найбільше в цій поїздці їй запам'яталося те, що в приватному секторі немає парканів між будинками. Це свідчить про безпеку та велику довіру одне до одного.

«Мрію, щоб у Смідинській громаді теж не було огорож, а сервіси та послуги стали безбар'єрними для кожного/ї жителя та жительки!», – резюмує героїня.

 

null

Платформа та чат-бот та СВОЇ створені в межах швейцарсько-української Програми EGAP, що виконується Фондом Східна Європа за підтримки Міністерства цифрової трансформації України.